Terri Lindholm

Tips från Terri Lindholm, porträttfotograf

Terri är svensk/brittisk porträttfotograf baserad i Stockholm. Terri började för mer än tio år sedan med bröllopsfotografering och bytte till fokus på familj och barnporträtt. Terri tilldelades titeln Qualified European Photographer 2016 och har sedan dess regelbundet bedömt kvalificering och tävling för Federation of European Photographers.

Här berättar Terri om några av sina bilder och ger tips till dig som är intresserad av porträttfotografering.

Foto: Terri Lindholm

– Denna bild blir alltid så stark, särskilt när den hänger på väggen. Man kanske inte kan tro det men den är ganska enkel att få fram. Här håller en av föräldrarna bebisen liggande på sina armar, ganska högt upp på magen och mot bröstet. Den andra föräldern sitter rakt framför och så lutar de pannorna mot varandra.

– De sitter rakt framför en stor softbox så att deras axlar rör vid softboxens front. Här har jag använt en Elinchrom ELC500 med en Lightmotiv, men det spelar ingen roll egentligen, så länge den är stor nog att täcka hela familjen. Sedan fotar man med till exempel f8 så att hela familjen är skarp och så att ingen kromatisk aberration finns från motljuset.

– Föräldrarna vinklar sina ansikten en aning mot ljuset, vilket här skapar en fin ljusövergång på kinderna. Sedan får man dirigera för en fint uttryck och ta da... bilder sitter!

– Har du svårt att se ljuset, kan det hjälpa att släcka ned i rummet i övrigt och ställa in din kamera för att visa bilderna i sv/v.

Foto: Terri Lindholm

Foto: Terri Lindholm

– Den här underbara bilden är tagen med en Lumix s1r och Lumix S Pro 50mm objektiv. Jag jobbar ganska nära barnet och därför använder jag en 50mm. Jag vill även kunna fota på f1,4 för att få några detaljbilder och min 50mm ger mig den möjligheten.

– Jag fotar med en 135mm Elinchrom oktobox och en Elinchrom ELC500 blixt på sin lägsta inställning. Ljuset är placerat till höger om bebisen och riktad så att jag får ett symmetriskt ljusfall över bebisens ansikte. Jag vill ljussätta den på samma sätt som med en stående person, det vill säga så att ljuset faller nedför ansiktet, inte uppför. Det ger en fin och jämn skugga under näsan, kinderna och läpparna.

– Bebisen sover fint här. Det kan ta en stund för bebisen att kommer till ro innan man kan posera. Den här posen och när bebisen sover på rygg klarar de flesta bebisar av att hålla även om de inte är i riktigt djup sömn.

Foto: Terri Lindholm

Foto: Terri Lindholm

– Den här bilden krävde fyra personer för att ta, trots att den är tagen i dagsljus! Jag älskar sådana här fotograferingar med lite mer kreativitet. Bilden är tagen bland blåbärsris i september. Tjejen ligger på rygg på en filt bland buskarna. Jag har placerat henne så att jag får ett fint Rembrandt-ljus från solen som faller över hennes ansikte från sidan men även riktat snett bakifrån (så att skuggorna bara ska finnas under näsan).

– Jag har placerat ut blommor runt omkring henne och klistrat fast några till hennes händer med ögonfranslim. Jag har tagit bilden ovanifrån stående på en pall och jag använde min Lumix s1r kamerahus samt Lumix S Pro 50mm objektiv för att få med hela henne.

– En assistent håller i en stor (1x2m) diffuser för att mjuka upp ljuset från solen. En annan assistent håller i en mindre reflexskärm på skuggsidan samtidigt som den sista assistenten sprejar in rök från en sprayburk hela vägen runt om.

– Bilden är skapad från 3-4 olika bildtagningar för att samla in rök från flera frames och sedan mycket redigering med färgarna för att få till denna vackra och mjuka färgskala.

Foto: Terri Lindholm

Foto: Terri Lindholm

– Bilden är tagen med min Lumix S1r och Panasonic 70-200 objektiv. Jag fotar oftast porträtt med detta objektiv då man får ett bra perspektiv. Barnet sitter på en pall i profil och framför honom på en meters avstånd står en stor okta softbox.

– Hans mamma håller i honom så att han inte ska trilla. I det här ögonblicket tittar han på ett liten gosedjur som sitter på softboxen.  Ibland brukar jag göra så att en förälder får gömma sig bakom softboxen och leka tittut med barnet.

– Trixet med den här bilden är att få skuggan att falla rätt på hans kind och hår. Jag använde närkanten på softboxen för att styra hur mycket ljus som föll på hans kind närmast mig. Om jag hade flyttat softboxen närmare mig skulle hela kinden ha blivit ljus. När jag nu istället flyttade den tillbaka så fick jag en mer traditionell profil utan ljus på närmaste halvan av hans ansikte.

– Det gäller att hitta rätt genom att vrida softboxen. Det är bara att leka sig fram och efter att man har tagit bilden några gånger så vet man hur man vill ha det i slutändan. Softboxens höjd är också viktig här då vi vill ha ljus på hans hår. Om den är för långt ned får vi ljus under hans haka och en stor skugga på toppen av hans huvud. Softboxens nedre kant är här i höjd med hans axlar. Jag har använt en Elinchrom 135cm okta som ger mycket höjd över hans huvud och därför ett mjuk ljusfall på toppen av hans huvud.

Foto: Terri Lindholm

Besök lindholmphotography.com »