Andreas Hemb

Tips från Andreas Hemb, naturfotograf

Med sitt fotograferande vill Andreas Hemb ta ett kliv ifrån det rent dokumentära naturfotograferandet till att mer förmedla känslan och magin från de möten som kan fås i naturen. Favoritområden som Andreas återkommer till är Sydafrika, Kenya, Florida och smultronställen i närområdet runt Huddinge där han bor. Andreas har även erhållit flera stora internationella priser i tävlingar som Nature Photographer of the Year och SM i Naturfoto.

Hej Andreas! Vilka är de vanligaste frågorna du får som fotograf?
– De vanligaste frågorna jag får handlar om vilken utrustning jag använder. Jag får även frågor om hur jag kan komma så nära djuren jag fotograferar. Här är svaret att det krävs tålamod. Tålamod att sitta och vänta i gömsle, eller att få djuret att bli bekvämt med din närvaro om du är ute i det fria.

Andreas bäst tips för djurfotografering:
• Ta dig tid att observera. Då får du en bättre känsla för just det djur du fotograferar och kan förutse hur det ska röra sig/reagera.
• Kom ner på djurens nivå. Alltför många fotograferar ner på sitt motiv istället för att själv ta sig ner till rätt nivå. Ingen kamera eller objektiv i världen kan ersätta vikten av att vara i rätt vinkel och skapa kontakt med motivet.
• Stressa inte. Att få något mer än en dokumentärbild kräver tålamod. Det är många timmars observerande för några få sekunder av spännande händelser som ligger bakom de flesta av mina bilder.
• Låt djuren komma till dig och jaga dem inte. De bästa bilderna med flest naturliga händelser är när djuret agerar som om du inte var där. Hitta en bra plats där bakrund och ljus kommer funka och vänta tills motivet kommer in rätt i bilden.

Andreas bästa tips för bildredigering:
• 98 procent av mina bilder redigerar jag i Lightroom, och runt 2 procent är förändrade i Photoshop.  
• Ett tips är att verkligen tänka på färgtoner. Vad var det för ljus och vad såg du när du tog bilden? Det gäller att hitta en bra balans. Du vill framhäva det speciella ljuset och delarna av bilden men ett misstag många gör är att de ändrar för mycket så att det ser onaturligt ut.
• Var inte rädd för lite brus och skärp inte för mycket. En viss mängd brus kan bidra till stämningen i en bild som är tagen i skymning eller gryning. Att göra för stark brusreducering ger en utsmetad bild som ser väldigt onaturlig ut. Samma sak med skärpa. Du vill oftast lägga på lite skärpa på de viktiga delarna av en bild, men många går alldeles för hårt fram vilket gör det tröttsamt för ögat att titta på.

Fotograf Andreas Hemb

– En fantastisk vinterdag i slutet av januari 2019 tog jag mig ut till Råstasjön i Solna. Det var ett ymmigt snöfall som föll från ganska ljusa moln vilket skapade en fantastisk vintrig inramning med fint ljus. Jag såg hägrarna ute på sjön och traskade ut på isen och slog mig ner en bit ifrån dem. När en argumentation bröt ut mellan två hägrar fick jag en serie av deras luftbatalj. Genom att ha kort skärpedjup ramades de in av den fallande snön, precis som jag önskat.

– Det jag verkligen tycker om med bilden är att den visar hur fantastiskt det kan vara med vinter och snö. Hägrarnas fina gråskala kompletteras perfekt av snöinramningen vilket ger harmoni till en bild som visar en dramatisk sekvens.

Kamera: Sony A9, Sony FE 400 2.8 GM OSS

Foto: Andreas Hemb

Fotograf Andreas Hemb

– Sittandes i ett gömsle i Zimanga Private Game Reserve i Sydafrika, som är uppbyggt vid ett litet vattenhål, spenderade vi hela eftermiddagen och natten. Under de mörkaste timmarna fick vi beök av en stor leopardhanne som smög fram till vattenkanten för att dricka. Jag zoomade in för att ta ett nära porträtt av den vackra katten.

– Att sitta i afrikanska natten och vänta på vad som kan dyka upp är en otrolig upplevelse. Helt plötsligt skrider de majestätiska djuren fram ur mörkret.  Det som gör det speciellt är att man kommer ner i höjd med vattenytan och verkligen kan möta djuren öga mot öga. För denna bild fungerar det extra väl då jag har tajmat när den ser rakt mot mig samt tungans rörelse medan den dricker.

Kamera: Sony A7RIII, Sony FE 70-200 2.8 GM OSS

Foto: Andreas Hemb

Fotograf Andreas Hemb

– En tidig morgon i Maasai Mara, Kenya, lokaliserade vår ranger en lejonhona som höll på att flytta sin tre veckors gamla unge till en ny boplats. Vi placerade oss så att lejonhonan var på väg åt vårt håll och sen väntade vi med den specialbyggda bilen som möjliggör låga fotovinklar. När lejonhonan kom emot oss gick hon lite sick sack, och ur en vinkel kunde jag ta denna bild där det ser ut som om hon har stoppat in hela ungens huvud i munnen.

– Möjligheten att fotografera från låg vinkel lyfter verkligen bilden. Det ger en känsla att vara en del av situationen istället för att titta ner på den. Sen är timingen helt avgörande för detta resultat. Det var bara för någon sekund som lejonhonan hade helt rätt vinkel för att skapa denna illusion. Resultatet blev en bild som är väldigt ovanlig och får folk att reagera. Detta är nog min mest visade och delade bild på sociala medier och som har setts av miljontals människor.

Kamera: Sony A7RIII, Sony FE 400 2.8 GM OSS

Foto: Andreas Hemb

Fotograf Andreas Hemb

– Den här bilden är tagen en härlig sommarkväll precis när solen ska gå ner vid en liten sjö hemma i Huddinge. Jag har gett mig ut på den lilla sjön med ett flytgömsle. När jag såg sångsvanen som började sätta sig till ro förflyttade jag mig sakta med gömslet så att jag fick den nedåtgående solen precis bakom svanen. Med rätt och låg vinkel tog jag denna motljusbild där hela sjön kommer till liv i ett gyllene skimmer.

– Vinkeln till ljuset är det som gör bilden. Att sakta förflytta mig så jag får rätt typ av reflektioner gör att bildytan exploderar av ljusglitter. Valet av skärpedjup är också viktigt. Med så stor bländare som f4 på 560 mm blir det bra dynamik i bilden. Storleken varieras med avståndet till skärpeplanet vilket gör effekten extra stark.

Kamera: Sony A9, Sony FE 400 2.8 GM OSS + 1.4 converter

Foto: Andreas Hemb

Fotograf Andreas Hemb

– Bilden är tagen i Zimanga Private Game Reserve, i Sydafrika, där jag satt själv i ett gömsle som var uppbyggt vid ett litet vattenhål. Här spenderade jag hela eftermiddagen och natten. Under de mörkaste timmarna fick jag besök av en hjord afrikanska vattenbufflar som kom in för att dricka. Det är en otrolig känsla när man från att ha suttit helt själv plötsligt har dessa stora djur bara några meter framför sig. Med hjälp av en teknik som heter in camera multiple exposure tog jag denna bild av flocken som drack under stjärnorna.

– På stativ tar jag först första delen av bilden som fångar bufflarna. Sen släcker jag den ledbelysning som finns på vardera sidan av gömslet och fortsätter exponeringen under 30s för att få med stjärnorna i bilden. Då är det helt svart vid vattenkanten och endast stjärnorna läggs till till bilden. Allt sparas i samma rawfil i kameran.

– Att sitta i afrikanska natten och vänta på vad som kan dyka upp är en otrolig upplevelse. Helt plötsligt skrider de majestätiska djuren fram ur mörkret.  Det som gör det extra speciellt är att man kommer ner i höjd med vattenytan och verkligen kan möta djuren öga mot öga. Jag tog den här bilden 2016, och tekniken jag utnytjade var vid det tillfället ganska ny. Jag hade aldrig sett den användas till att fota djur med förut vilket gjorde att min bild vid tillfället var ganska unik.

– Den här bilden vann Swedish National Awards 2017 samt kom tvåa i Wildlife i Sony World Photography Awards, världens största fototävling med över 100 000 tävlande bilder. På många sätt är det här den bilden som lyfte min fotokarriär till nästa nivå.
 
Kamera: Canon 1DX, 24-70 objektiv, 24 mm, f2.8, 30s, ISO 2500

Foto: Andreas Hemb

Fotograf Andreas Hemb

– I ett fantastiskt vackert reservat utanför Amsterdam i Nederländerna lever en stor mängd hjortar och rävar. En del av rävarna har vant sig vid människor vilket gör att man kan komma väldigt nära dem. Liggandes på marken för att vara i höjd med räven tar jag denna bild när räven går långsamt framåt mot oss. Det var en riktigt ruggig kväll med regn och blåst, vilket ger en speciell färgskala och känsla I bilden.

– Just kontakten på grund av närhet och vinkel lyfter bilden. Också vädret som var mulet med regn ger tryck i den blöta grönskan och rödorangea pälsen. För egen del känns det ofta bra när man får en bild i riktigt busväder. Känslan av belöning efter att ha utsatt sig för hårt väder och vind syns inte alltid i bilderna, men känns bra mentalt.

Kamera: Sony A9, Sony 400 2.8 GM OSS

Foto: Andreas Hemb

Fotograf Andreas Hemb

Besök Moments of Magic »