Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.

"Fotomässan är en viktig plats att synas på"

Tre utställare berätta om varför de kommer att ställa ut på Fotomässan i mars 2018

 

 



Profoto Nordic


Rebecca Ahremark, marknadskoordinator på Profoto Nordic, tycker att Fotomässan är en bra plats för alla som vill lära sig mer om fotografi.

–     Tack vare ny teknik skapas det mer bilder än någonsin. Vi tycker också att det blir en spännande satsning att gå parallellt med Explore.

Varför ställer ni ut på Fotomässan?

–     Fotomässan är en viktig plats för oss att synas som varumärke, och för att kunna nå ut till alla typer av fotografer och bildskapare. Det är självklart också en bra plats för oss att visa upp våra produkter, som exempelvis vår nya Profoto A1som är en unik blixt, mycket tack vare lamphuvudets runda form som ger ett snyggt och naturligt ljus. Våra produkter är till för alla som vill vara kreativa med ljus, oavsett om de är amatörfotografer eller proffs.

Vad händer i er monter?

–     Precis som tidigare år satsar vi mycket på utbildning och inspiration. Vi kommer att ha fotografer med olika typer av inriktning på vår scen, som berättar om hur de jobbar med ljussättning och hur de använder våra blixtar. Självklart kommer vi även att visa upp våra senaste produkter.

Vad ser du mest fram emot på mässan?

–     Jag ser fram emot att få träffa alla fotografer där ute och få höras deras syn på våra produkter och vilka behov de har. Och det är alltid kul att få träffa andra leverantörer och utställare.


Focus Nordic

Per Skog som är marknadschef för Focus Nordic, Nordens största fotogrossist, tycker att beslutet att ställa ut på Fotomässan var lättare i år än på länge.

–     Flytten av mässan till våren är en stor förbättring, och så är det en bonus att vildmarksmässan Explore går samtidigt då vi ju har en del produkter i vårt sortiment som är anpassade just för att vara ute i vildmarken.

Varför ställer ni ut på Fotomässan?

–     Den är en viktig manifestation för foto, en institution som behövs. Det är den stora mässan för foto i Norden, helt enkelt, och för oss finns det ingen mässa som träffar bättre vad gäller målgrupp.

Vad händer i er monter?

–     Vi kommer som vanligt att visa upp nyheter i vårt sortiment, men eftersom vi jobbar med ett 60-tal varumärken tvingas vi välja ut en liten del av dessa just för mässan. Då objektiv är en viktig och populär del av vårt sortiment får de som vanligt stort fokus, och nu när Fotomässan går parallellt med Explore tänker vi även ta med en del kikare. Vi kommer även att visa digiscoping som ju förenar skådande i tubkikare med fotografering.

Vad ser du mest fram emot på mässan?

–     ­Det är som alltid roligast att komma ut och träffa våra slutkunder, våra användare, och få deras input. Den är värdefull för oss som i vanliga fall inte träffar så mycket konsumenter eftersom vi ju är grossister. Våra återförsäljare är väldigt duktiga, men det är inte alltid som konsumenternas feedback når oss.


Kameradoktorn

Christian Bagge, vd på Kameradoktorn, berättar att företaget varit med på Fotomässan de senaste åtta åren, eventuellt längre än så.

–     Det är den största mässan för fotobranschen, så det är viktigt att synas där. Flytten till våren ser vi positivt på eftersom det alltid är ett större intresse kring foto vid den tidpunkten. Och så hoppas vi på goda synergieffekter genom att kombinera mässan med Explore.

Varför ställer ni ut på Fotomässan?

–     Där når vi ut både till befintliga och kommande kunder.

Vad händer i er monter?

–     Vårt fokus är alltid på försäljning så vi ser till att ha bra mässpriser så att besökarna kan göra ett ”mässklipp”. Exakt vad vi visar och säljer i vår monter beror på våra leverantörer, så det bestämmer vi lite längre fram.

Vad ser du mest fram emot på mässan?

–     Att träffa nya kunder. Och att se det stora intresset för foto samlat på ett och samma ställe. Det är väldigt roliga fyra dagar för hela branschen!